Kostplan til min datter på 7,5 måned

26. marts 2008

Alder:
7 mdr.

Kostplan til min datter på 7,5 måned

Kære Helen,

Ja, så er jeg tilbage med lidt spørgsmål vedr. kostplan til min datter på 7 ½ måned. Hun vejer nu 8 kg og måler 66 cm, ved fødslen 3000 g og 50 cm. Da hun var 4 måneder målte hun 64 cm, så hun er ikke vokset så meget i længden de seneste måneder.

Dagsplan i øjeblikket:

06.30 vågner, hygger i sengen
7,30: grød/øllebrød m. frugtmos, vand af kop
9.00 flaske, ca. 150-200 ml
Sover ca. 1 time
11.30: Grøntsagsmos, mini bidder af rugbrød m. pålæg, vand af kop.
12.30 flaske, ca. 150-200 ml
Sover ca. 2-3 timer
15.30 flaske eller MME af kop, brød og frugt at gnave i
18.00 grøntsagsmos m. kød/fisk, vand af kop
19.00 flaske, 150-200 ml.
Lægges til natten ca. 19.30
22.00 flaske, 150-200ml.

Er ovenstående en god løsning? Flere steder kan jeg se at man anbefaler 3-5 ske-måltider og kun 2 flasker i 8 måneders alderen?

Skal vi forsøge at skrue ned for flaskerne – ...

Annonce

... og hvordan??
Det er først de seneste dage at jeg er begyndt at skifte eftermiddagsflasken ud med gnavemad og frugt – hun bliver dog hurtigere sulten herefter.
Det er ikke hver dag hun får kød/fisk – bør hun få det? Kan hun fx få af vores pasta sauce selvom den er krydret mm.?

Hun skal starte i vuggestue om 2 uger og jeg er derfor begyndt så småt med rudbrød til frokost (hun skal selv have madpakke med), og det går nogenlunde. Hun spiser ca. 1/4 stk. rugbrød opblødt i mælk og så med pålæg på…. Er det ok at begynde på det allerede nu?

Jeg er meget i tvivl om vores rytme er hensigtsmæssig mht. vuggestuen (det er en nyopstartet vuggestue og derfor ingen faste rutiner endnu).. her tænker jeg på at hun, når hun starter, vil få morgenmad en time tidligere end hun gør nu, altså ved halv syv tiden og så er der jo længe til flasken kl. 9.

På forhånd tak for hjælpen!

Venligst, Hanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!